עמוד הבית / סקייטבורד / המצאות חשובות בהתפתחות הסקייטבורד

המצאות חשובות בהתפתחות הסקייטבורד

לעיצוב הסקייטבורד היו כמה וכמה אירועים מכוננים. לדעתנו יש 5 חשובים שבאמת עשו פריצת דרך, אז בואו ותכירו אותם….

1. גלגלים: מתכת > חימר קרמי > פוליאוריתן

metal-skateboard-wheels גלגלי סקייטבורד ממתכת

נתחיל מהגלגלים, בהתחלה גלגלי הסקייטבורד היה אמורים להיות עשויים מתכת? תארו לעצמכם ניסיון לבצע תרגילים עם גלגלי מתכת, אין אחיזה טובה, הם כבדים ובכלל הסיכוי לתאונות גדול, בקיצור….לא כדאי.

גלגלי סקייטבורד מחימר קרמי

התקדמות מסוימת הגיעה בשלב מאוחר יותר בשנות ה-60, כאשר יצרנים מקומיים בקליפורניה החלו לייצר סקייטבורדים בעלי גלגלי חימר-קרמיקה. נכון, עדיין לא מספיק טוב, אבל עדיף על מתכת. קחו בחשבון שיש מצב שנחיתה חזרה מידי יכולה לשבור את גלגלי החימר.

גלגלי סקייטבורד מפוליאוריתן

החידוש פורץ הדרך באבולוציית הגלגלים הומצא ע”י פרנק נסוורטי (Frank Nasworthy) ע”י שימוש בחומר פולימרי. גלגלים עשויים בחומר שנקרא פוליאוריתן (מאוד דומה למה שיש היום, רק שהיום איכות החומר הרבה הרבה יותר טובה.) באותה תקופה החידוש היה ממש מרגש, הגלגלים היו הרבה יותר קשיחים, בעלי אחיזה טובה יותר מגלגלי החימר, עם מתיחה טובה וספיגת זעזועים טובה יותר מהמתכת הישנה או גלגלי הקרמיקה.

2. עיצוב: שטוח > עם זנב אחת > עם שני זנבות

זנב הסקייטבורד (KickTail) שהמציא סטיבנסון

לארי סטיבנסון (Larry Stevenson) חידש לראשונה את עיצוב הסקייטבורד כשהוא המציא את הזנב המעוקל (KICKTAIL) על קרש הסקייטבורד. בעיקרון זהו קצה מופנה כלפי מעלה שסיפק רמה גבוהה יותר של שליטה בלוח עצמו, דבר המאפשר מגוון רחב של טריקים ודרכים “לבלום”. ב-1969 סטיבנסון רשם פטנט על הזנב הכפול, לפיו הסקייטבורד המודרני מעוצב. אגב, לפני כשנתיים נפטר סטיבנסון בגיל 81, זה היה יום עצוב בכל קהילת הסקיטבורד ברחבי העולם, אם תרצו תכלו לקרוא עוד על פועלו בתחום בקישור הבא.

3. דחף ומהירות: מייסבים כדוריים משוחררים > מייסבים מדוייקים

צירים של הסקייטבורד - אז והיום

בשנת 1975 גלגלי ה- Road Rider יוצרו. זהו גלגל הסקייטבורד הראשון שהשתמש במייסבי (BEARINGS) דיוק בניגוד למייסבים המשוחררים וכדוריים. Road Riders הצליחו לשים קץ לגלגלים של קדילאק, אשר השתמשו במייסבים כדורים רופפים. מייסבים מדויקים משמע מסבים נקיים יותר, חלקים יותר, עמידים ופחות מעוותים.

4. נעליים: נעליים רגילות > נעליים עם סוליית אחיזה

הסוליה המיוחדת של וואנס - vans-wafflecup-skateboarding

חברת וואנס פיתחה בשנות השבעים את סולית הוופל-קאפ (Waffle-Cup), הדפוס החדש של הסוליה, העניק יתרון של אחיזה מאוד טובה לקרש, בנוסף הגומי היה אלסטי ומספיק נח גם להגנה על כף הרגל וגם לשינוי אחיזה ומיקום הרגליים תוך כדי פעילות. מאז, חברות נעלי סקייטבורד שיפרו את נעליהן עם מספר רב של תכונות חדשות. לחידושים אלו יש מספר פונקציות של מניעת חבלות, הגדלת גמישות ושיפור האחיזה. אין ספק שוואנס ממשיכים לשפר ונמצאים כמה צעדים לפני כולם.

5. הצירים (TRUCKS): מצירים מבוססי רולרסקייט > לצירים רק עבור סקייטבורד

סקייטים משנות ה-50 עליהם התבססו צירי הסקייטבורד

הציר לסקייטבורד מחברת Independent-Trucks

בשנות ה-50 וה-60 צירי הסקייטבורד היו למעשה חלק מגלגיליות שאנשים פשוט חתכו וחיברו יחד. למרבה הצער, צירי החלקה אלו לא נתנו לסקייטבורד רדיוס פנייה, יציבות, שליטה או מהירות. יכולת פחות או יותר פשוט להתגלגל (וליפול…).

טוב, כל זה הסתיים בשנת 1973 שציר הסקייטבורד הראשון הומצא. רונלד בנט מחברת .Bennett Trucks‬‏, הידועים בתותבים האדומים שלהם, היה האדם הראשון להמציא אותה. הציר של בנט נתן לגולשים את היכולת להסתובב ולשלוט טוב יותר בסקייטבורד. ניתן היה להתאים את המתח בתותבים על ידי הידוק או שחרור הבורג הראשית. ככל שהמתח נמוך יותר, כך קל יותר לסובב את הסקייטבורד.

אבל רק ב- 1978, בתגובה לדרישות של גולשי סקייטבורד רבים, שיתפו פעולה פאוסטו ויטלו, ג’יי שוירמן, קווין ת’טצ’ר וריק בלקהרט ויצרו צירים עצמאיים. חברת הצירים העצמאית החלה לייצר צירי עמידה עם רדיוס סיבוב מהיר יותר כמו גם שילוב של כל התכונות הטובות ביותר של קודמיהם. התוצאה הייתה ציר הסקייטבורד שלב 1 שהפך את הסקייטבורד למאוד פופולרי.

מבוסס על פוסט שכתב טוני אוון (Tony Owen), העורך הראשי והמייסד של ה-  Arkitecht and Skateboarding Magazine 

לפוסט המלא (באנגלית) כנסו לפה: http://www.skateboardingmagazine.com/top-5-innovations-in-skateboarding-history/

כן, אפשר להגיב, לפרגן, ועוד כל מיני

אודות נתי בלכר

אוהב, חי ונושם סקייטבורד כבר המון שנים. מאז שהסקייטפארקים נבנו בארץ, זנח את הספוטים בעיר ושורץ בסקייטפארקים ברחבי גוש דן. אם יש לי חלום אז הייתי רוצה שטוני הוק יבקר בארץ...