עמוד הבית / לונגבורד / מיוצר בישראל (חלק ב’): על תעשיית הסקייטבורד בארצנו הקטנטונת והפעם DaSilva
DaSilva דה סילבה מייצרים לונגבורד בישראל
אלון מאירי ובן קאופמן, היזמים והרוח החיה בדה סילבה. צילום: תמיר מוש

מיוצר בישראל (חלק ב’): על תעשיית הסקייטבורד בארצנו הקטנטונת והפעם DaSilva

בכתבה הראשונה במסגרת “מיוצר בישראל” על תעשיית ייצור הסקייטבורד המקומית, סיפרנו לכם על חברת Safam Boards. כעת, אנו שמחים להמשיך בסקירה ולספר על חברה נוספת שחיה ופועלת בישראל ומתמחה אף היא בייצור לונגבורדים מסוגים שונים. אז הכירו את החברים מ”דה סילבה” (Da Silva)

דה סילבה (DaSilva) מורכבת ממשפחה גדולה של רוכבים, אבל הבסיס הוא שלושה חברים, בן קאופמן (31) ואלון מאירי (28) שהקימו את המותג לפני כארבע שנים ותום גולדוואסר (31) שהצטרף אל השניים בשנתיים האחרונות כדי לתמוך בתחום הוידאו והסטילס. בשבועות האחרונים נפגשנו כמה פעמים עם בן ואלון והקשבנו לסיפור שלהם בענין רב, הנה הכתבה המלאה לפניכם, מקווים שתהנו ואולי אפילו תדבקו בחיידק (של הלונגבורד).

סיפור ההקמה של “דה-סילבה”, מתי ואיך הכל התחיל?

Dasilva -  הלוגו הראשי

Dasilva – הלוגו הראשי

בן ואלון נפגשו לפני כשש שנים במכון הטכנולוגי בחולון (HIT) במסגרת הלימודים בפקולטה לעיצוב תעשייתי. במהלך הלימודים שניהם הרגישו קצת קשה מבחינת השראה, התחושה שליוותה את שניהם היתה שהכל עסק סביב ייצור המוני, והנגיעות הבודדות בעבודה ידנית אמיתי (הנד מייד) כוונו להגיע גם הן לייצור תעשיתי המוני. שני החברים הרגישו שדווקא בתקופה הזאת של הלימודים הם צריכים משהו שונה ואחר, בשביל הסיפוק האישי.
במשך זמן מה, עוד לפני הלימודים, נרקם במוחו של בן רעיון, הוא מאוד רצה להתנסות בתכנון והכנת בורד (קרש סייטבורד) בעצמו והאמין שיוכל להצליח בכך. כשסיפר על כך בן לאלון, גם הוא נדלק והתחבר ושניהם החליטו באותו שהגיע הזמן לצאת לדרך החדשה הזאת יחדיו. הבורד הראשון שבנו יצא לדעתם לא רע בכלל והוא עדיין שורד עד היום (גילוי נאות: הוא היום בגמלאות ותלוי אחר הוד וכבוד על הקיר בסדנה של דה סליבה). את אותו אב טיפוס, הבורד הראשון שבנו, ניסו כמה חברים של בן אלון ומיד הביאו התלהבות רבה וביקשו שיכנו גם להם בורד, ומשם התרחב המעגל ואל בן ואלון הגיעו גם חברים של חברים עם דרישה דומה ולפני ששמו לב, מצאו את עצמם בן ואלון מכינים בורדים במשרה מלאה עם אהבה גדולה עד עצם היום הזה.

דה-סילבה, למה דווקא השם הזה?

המשמעות של “סילבה” בלטינית היא “עץ”, “יער” או “צמיחה פראית”, “דה” מתורגם ל-“מ” כלומר, “מהעץ” או “מהיער”. מכיוון שהבורדים שלנו הם על טהרת העץ השם מבחינתנו מתאים בול.

לפני שנמשיך ונעמיק בכתבה, אנו מאוד רוצים שתצפו בסרטון המושקע הבא. הבמאי עמית שווכטר ליווה את בן ואלון במשך כמה שבועות ומיטיב לספר את הסיפור של דה סילבה.

מה הדגם הראשון שהשקתם?

הדגם הראשון היה סוג של פינטייל ארוך עם הטאצ’ שלנו שענה על הצורך של רוב מה שהחבר’ה אז חיפשו – בורד כללי טוב, זול, לתחבורה (התניידות ממקום למקום) וללימוד.

כמה זמן לקח לתכנן ולפתח אותו? בן מספר,  “קשה לי להגיד,כמה שבועות? באותה תקופה, שנת 2011,  לונגבורד עוד לא היה מפותח בעולם ומידע לא היה זמין באינטרנט כמו היום, הכל היה ממש על נסיון וטעייה ולקח זמן להבין מה עובד ומה לא. מהבורד הראשון שעשינו עברו בערך 30 בורדים של נסיונות עד שהגענו לשייפ (צורה) שלו כיום”

 קצת על תהליך הייצור?

הבורדים מיוצרים מעץ וחומרים מרוכבים שונים (פיברגלס, קרבון וכד’) השיטה שפיתחנו במהלך השנים היא ייחודית לנו, עד היום לא נתקלנו במישהו אחר שמייצר באותה צורה. גם היום במהלך הייצור, אף חלק בתהליך לא עובר בידיים של מישהו אחר, מהדבקה ועד הגימור הסופי אנחנו עושים הכל בעצמנו, בארבע ידיים.
התהליך די מובנה, הבורד מתחיל מפורנירים (שכבות עץ דקות), עובר כבישה בשילוב עם שרפים וחומרים מרוכבים ברמה הגבוהה ביותר, חיתוך, הרבה שיופים, גרפיקה וגימורים.

מה מייחד אתכם בתהליך הייצור? תהליך הייצור שלנו מהיר מאוד, פרוטוטייפינג (בניית אב טיפוס ראשוני) ושיפור תוך כדי תנועה עובר אצלנו בתקופה של שבוע שבועיים כשאצל החברות הגדולות לוקח חודשים ואף שנים. זה אחד היתרונות הגדולים בלהשאיר את כל התהליך אצלנו בידיים. מעט מאוד חברות בסדר גודל שלנו השאירו את תהליך הייצור לחלוטין אצלם ואנחנו בין החברות הבודדות שעוד עושות את זה ככה.
ההבדל האמיתי הוא בעיקר בשייפים (צורות בקרש), התהליך שפיתחנו והחומרים שאנחנו משתמשים בהם מאפשרים לנו ליצור בורדים חזקים ועמידים מאוד במשקל מאוד נמוך, תשמע אתה צריך להחזיק אחד ביד ואז לעמוד עליו כדי להבין כמה הם סקסים 🙂 ונוחים לרכיבה.

אנחנו עובדים עם מספר סוגי עץ (ליבנה, אגוז אפריקאי, מהגוני, אלון, אש…) בשילוב עם חומרים מרוכבים (פיברגלאס, קארבון פייבר) ושרף אפוקסי מיוחד שמחזיק ומדביק את הכל ביחד.

אילו דגמים יש לכם בארסנל? מה מאפיין כל דגם?

הליינאפ (קולקציה) מורכב מ-7 בורדים, כל אחד לכיוון עם היתורנות וחסרונות שלו, מבורדים לדאנסינג ופרירייד ועד לבורדים שמעוצבים ספציפית לנשים.
לדגומא, FREDDIE שהוא אחד הבורדים המבוקשים שלנו, הוא דאנסר קלאסי עם טאץ’ שלנו – 115 ס”מ של אושר שמגיע בשלוש אופציות גמישות לפי משקל והעדפת הרוכב. קיקים גדולים (זנב גבוה), מלא מרחב לנוע על הבורד וחייות בחומר שקשה למצוא בבורדים אחרים.

ה- ALDOUS הוא הבורד הכי ורסטילי שלנו, מתאים ומעולה להכל. הבורד מגיע ב-2 אופציות גמישות לפי סגנון רכיבה (דאונהיל – קשיח לגמרי, או פריסטייל – מעט גמיש), קל ועמיד עם קונקייב (פירוש: קימור הקרש שנועל את אחיזת הרגליים) אגרסיבי מאוד, ופליירים (פירוש: עליות כחלק מהכיפוף של הקרש מעל הגלגל) לסמן מיקום רגלים בזמן שאתה נוסע מהר מאוד, ולאפשר לנסוע עם גלגלים גדולים יותר, ושני קיקים בינוניים.

כמה מהתמונות שפורסמו בעמוד הפייסבוק של דה סילבה במהלך החודשים האחרונים, ערב רב של לקוחות מרוצים בארץ ובעולם, כל אחד והלונגבורד שלו.

מה הסיפור של כל דגם? איך הוא נוצר? מה מקורות ההשראה?

כל דגם עובר מחקר ופיתוח כל חורף, וממשיך לעבור חידודים כל הזמן. יש לנו צוות רוכבים מהטובים בעולם שנותנים לנו פידבק על כל הדגמים וכמובן גם אנחנו בוחנים כל דגם עד לקצה. מקור ההשראה שלנו מגיע לרוב מצורות זורמות ומעולם הגלישה, וחשוב לנו מאוד הפונקציונליות של השייפים – שייפים ללא סיבה לא ברורים לנו.

ברגע שיש לך את הבייסליין (הבסיס) לאיך בורד אמור להרגיש ולעבוד, הפיתוח יותר קשור למחקר, איך ליצור טוב יותר, חזק יותר, קל יותר. בדיקה של חומרים חדשים, שייפים (צורות) לפי התפתחות סגנונות הרכיבה בעולם והתקדמות היכולת של הרוכבים. אנחנו כרגע עם ליינאפ שאנחנו ממש מרוצים ממנו ולא מתכננים לעשות שינויים מהותיים בשייפים אלא יותר בטכנולוגיה ותהליך הייצור.

קצת על סגנון הגרפיקה שמעטר את הבורדים

Dasilva דגם לונגבורד עם איור של UNTAY

לונגבורד של דה סילבה עם איור של UNTAY

גרפיקות די משתנות עם ההעדפות (והשעמום שלנו) מעונה לעונה. כרגע אנחנו מתרכזים בלהשאיר את הבורדים נטולי גרפיקות ונותנים לעץ לעשות את העבודה. כשאנחנו כן משלבים גרפיקות אנחנו לרוב ועושים את זה עם אמן הרחוב והאח הקרוב שלנו UNTAY (בועז סידס, שאותו פגשו בן ואלון כאשר הגיע אליהם במטרה לקנות לונגבורד). היד ההיסטרית שלו יושבת בול על הבורדים שלנו.

מה לגבי ציוד משלים ללונגבורד?

Dasilva מציעים גם ציוד משלים ללונגבורד

צילום מתוך הפייסבוק של The Online Longboard Shop

אנחנו מייבאים ועובדים עם מס’ חברות צירים, גלגלים וציוד היקפי ומציעים את רוב הציוד המשלים.
במידה ויש ציוד המשלים שאין לנו אנחנו מפנים את הפונים לחנות סקייט המקומית שלנו SLIK SKATE SHOP לידיים התומכות של תומר בהרצליה.
תומר היה איתנו מהרגע הראשון שהרמנו את הסצנה הקטנה כאן למה שהיא היום והוא עדיין דוחף למרות הקשיים שיש כאן. (תומר יפרח הוא הבעלים של החנות “סליק” מהרצליה, מוכר וידוע בתור עוזר ותומך בסקייטרים, אירועים ויוזמות סקייטבורדינג אחרות). ‏Paris Trucks ו Divine Wheels היו איתנו מההתחלה ויש לנו רק ניסיון טוב איתם. הם אירחו אותנו בטור (מסע) שלנו בקליפורניה ככה שגם הכרנו מעבר לעבודה ואנחנו ממש שמחים מהציוד שלהם.

בתקופה האחרונה התחלנו לייבא מספר חברות שלא היו בארץ עד היום – Atlas Trucks‪,‬ Cloud Ride Wheels‪‬ ו Remember Collective ויש לנו עוד הרבה ציוד בדרך ..מבושינג (גומיות לצירים – אולי הרכיב הכי חשוב בבורד) כפפות סלייד, פאקים  עד לאגרים high End ו Extra Coarse Grip.

מהם האתגרים שלכם כיצרן מקומי?

הקשיים כיצרן הם מאוד דומים לכל חברה חדשה בתחום חדש אני מניח.. לנסות ללמוד את הטכנלוגיה והשוק בזמן שאתה משתנה ומתפתח באותה מהירות, יש פה גם המון עניין של לימוד וחינוך הקהילה שזה דורש הרבה זמן סבלנות ואנרגיה – לאט לאט דברים זזים קדימה 🙂 יש לנו סדנא בהרצליה אבל העבודה האמיתית היא מחוץ לסדנא ובכל מקום. אגב, רוב העבודה שלנו מגיע מחו”ל כרגע, אז כאן בארץ אין לנו חלל תצוגה אמיתי (בעיקר כי עד עכשיו העדפנו להתרכז בבניה) אבל יש כמה חנויות בארץ שאפשר לבקר בהן כדי לראות את הבורדים ואנחנו כרגע עובדים על חנות דגל ראשונה בארץ. בתקווה עד קיץ הבא הכל יהיה מוכן. ואפשר כמובן להכנס לאתר האינטרנט שלנו לקבל מידע מורחב על כל הדגמים שזמינים לרכישה.

טיפים לסקייטר חדש, מהם ההחלטות והשיקולים ברכישת לונגבורד?

מה שאני אומר לכל רוכב מתחיל שמגיע לקנות בורד הוא לחשוב מה הוא רוצה להוציא ממנו: בורד לתחבורה, לנסוע מהר או בורד אולארונד לראות איך זה לונגבורד. משם קל יותר לכוון לדגמים שעונים על כל סגנון או משלבים כמה סגנונות.

אני חושב שהאתגר האמיתי בלונגבורד בשונה מסקט סטריט (בישראל) הוא זה שהסצנה עוד לא ממש התפתחה כאן כמו שצריך. ברוב המקומות בעולם התחום מאוד מפותח ורץ קדימה, ילדים קטנים כבר יודעים לנסוע כמו שצריך ומכירים כל חלק בלונגבורד כמו הרוכב הכי טוב בישראל. בגלל שהתחום קצת נסתר מהדור הצעיר, אז קצת קשה בתור מישהו חדש להתקדם כאן, יש מעט אנשים לנסוע איתם וקשה לארגן סשנים.

בגדול ולידע כללי, לדאנסינג ופריסטייל בדר”כ רצוי בורד מעט גמיש, גדול יותר, עם קיקים, שיהיה קל לעשות איתו טריקים והרבה מקום לזוז עליו.
לדאונהיל ופרירייד – נסיעה במהירות גבוהה יותר – צריך בורד קשיח ובד”כ עם קונקייב יותר אגרסיבי, שיחזיק את הרגליים במקום.
קרוזינג זה קרוזינג – אין ממש שום דבר שדרוש שם, זה לגמרי עניין של מה נוח ומה כיף לרוכב לנסוע עליו. בדר”כ הם בורדים קצת יותר קטנים וקלים שקל לקחת איתך ממקום למקום.

האם אתם הולכים להשיק משהו חדש בקרוב?

Dasilva לונגבורד דגם JEFRREY

JEFRREY, מתוך עמוד הפייסבוק של דה סילבה

בחודש הקרוב אנחנו משחררים 2 דגמים חדשים – JEFFREY בשיתוף עם אחד הרוכבים שלנו ג’ף אליס, שהוא במקרה אחד מרוכבי הפריסטייל הטובים בעולם. (ג’ף זכה באליפות העולם בשנה שעברה, הוא חבר קבוע על הפודיום בתחרויות הגדולות בעולם) . JEFFREY  יהיה דגם קליל לאוהבי הפריסטייל דאנסינג.
דגם נוסף שאנחנו עובדים עליו הוא דאבל קיק גדול ושונה מכל מה שקיים כרגע בשוק שנפרט עליו קצת יותר בחודשים הקרובים.

הנה כמה קישורים למותגים שהוזכרו בכתבה, אם בא לכם להמשיך ולחקור בנושא

כן, אפשר להגיב, לפרגן, ועוד כל מיני

אודות נתי בלכר

נתי בלכר
אוהב, חי ונושם סקייטבורד כבר המון שנים. מאז שהסקייטפארקים נבנו בארץ, זנח את הספוטים בעיר ושורץ בסקייטפארקים ברחבי גוש דן. אם יש לי חלום אז הייתי רוצה שטוני הוק יבקר בארץ...