עמוד הבית / מוסיקה / היום לפני 50 שנה: הסקייטבורד נחשף לראשונה בטלוויזיה האמריקנית

היום לפני 50 שנה: הסקייטבורד נחשף לראשונה בטלוויזיה האמריקנית

הסקייטבורד איתנו כבר 50 שנה! כן כן, הרבה זמן, בתחילה הוא יועד לגולשים בקליפורניה שהיו משועממים כאשר לא היו גלים וחיפשו משהו אחר לעשות, סקייטבורד היה האלטרנטיבה החדשה עבורם. אבל בשנת 1964 הפך הסקייטבורד לפופולרי ביותר ברחבי ארה”ב בזכות השיר החדש והחשיפה הראשונה בטלוויזיה.

גלישת מדרכות (Sidewalk Surfin) הוא שיר שכתבו ג’אן ברי (Jan Berry) ורוג’ר קרסטיאן (Roger Christian)
והוקלט על ידי הצמד הפופולרי של אותה תקופה ג’אן ודין (Jan and Dean) , הופיע כסינגל ואח”כ שולב באלבום שלהם “Ride The Wild” שיצא בשנת 1964. השיר הגיע למקום ה-25 במצעד הפזמונים האמריקני (Billboard Hot 100) בדצמבר 1964.

ג’אן ברי (Jan Berry) רצה לכתוב על ספורט נוסף שריגש אותו מלבד גלישת גלים וזה היה כמובן הסקייטבורד.
הוא ניסה להלחין מוסיקה לשיר אבל לא כל כך הצליח ולכן החליט לעשות שימוש בשיר של להקת נערי החוף (הביץ בוייז) “Catch a Wave” . ברי פנה אל מנהיג הלהקה בריאן ווילסון (Brian Wilson) שכמובן הסכים ליצור גרסה שונה של השיר על סקייטבורד, מילים חדשות שרלוונטיות לסקייטבורד נכתבו על ידי רוג’ר קרסטיאן (Roger Christian) והופ נוצר להיט חדש “Sidewalk Surfin'” שלראשונה הולך לחשוף את הסקייטבורד כענף ספורט חדש ברחבי ארה”ב.

אגב, ג’אן ודין היו מאוד פופולריים בשנות ה-60 בארה”ב באותה רמה למשל כמו להקת נערי החוף (The Beach Boys) ולהיטים אחרים שלהם כמו “Dead Man’s Curve” “Drag City” ,”The Little Old Lady from Pasadena” היו בראש מצעד הפזמונים.

החשיפה הראשונה בתוכנית הטלוויזיה

הצמד הופיע לראשונה עם השיר בתוכנית הפופולרית Amiracn BandStand בהנחיית אייקון הטלוויזיה של אותה תקופה דיק קלארק (Dick Clark). מדובר על תוכנית ששודרה בכל רחבי ארה”ב ונתנה במה לזמרים, זמרות ולהקות רוקנרול חדשות. כלומר, אם הופעת בתוכנית, יום אחרי כולם הכירו אותך ונהיית ממש ממש סלב. אם נשווה אלינו זה כאילו הופעת במקביל בארץ נהדרת, הפסטיגל, דה וויס, אקס פקטור וכוכב נולד.

מיד לאחר השיר ניגש קלארק לבמה ושאל את הצמד ג’אן ודין על הסקייטבורד, איך מחלקים עליו ואף ביקש הדגמות.
דין היה זה שביצע את התרגילים וג’אן היה זה שהסביר למנחה ולקהל מה מיוחד בכל תרגיל ותרגיל. סה”כ ביצע דין, באיכות בינונית יש לומר, שני תרגילים, סיבוב תוך כדי אחיזה בקרש הסקייטבורד ו”ספינר” סיבוב הגוף על גבי הסקייטבורד תוך כדי החלקה. גם שאלת המחיר הועלתה ע”י המנחה, המחיר היה נחשב יקר יחסית לאותה תקופה, 10 $ (שזה כמו $75 של היום). לג’אן היתה עוד הצעה “מקורית” במהלך הראיון והיא לשלב ערכת עזרה ראשונה בקצה הקרש מכיוון שכל נפילה היתה מאוד מאוד כואבת, אז עוד לא המציאו את המגינים. (רק נאמר שזאת אחת הסיבות שהסקייטבורד יאבד מהפופלריות שלו לאחר כמה שנים, כמות הפציעות)

 
הקהל והמנחה היו נרגשים ונלהבים מההדגמות של הספורט החדש, הסקייטבורד שכאמור לא היה מוכר באותה תקופה קיבל חשיפה אדירה והפך מיד לאחר התוכנית ללהיט החדש שכל ילד ברחבי ארה”ב רוצה. הספורט פרץ את גבולות קליפורניה והפך דבר הראשון שכולם רוצים ולא “הדבר השני” של הגולשים, אם אין גלים טובים לגלישה.
 
הקליפ המקורי של השיר

ללהיט הופק כמובן סרטון וידאו שצולם באחד מהחופים בקלפורניה בו נהגו ג’אן ודין לגלוש, בקליפ ניתן לראות את ג’אן ודין מבצעים “דאון-היל” לכיוון החוף כאשר כל החברים שלהם נראים המומים מהספורט החדש ואף מנסים להפריע או לעודד (לא ברור בדיוק מה) במהלך הירידה לכיוון החוף.
כאשר הם מגיעים לחוף נוטשים ג’אן ודין את הסקייטבורד ומשתוללים על החוף כמו שני ילדים קטנים ובסיום נכנסים למים שהם עדיין לבושים במעיל וחליפה.
המטרה של הקליפ היתה להראות בהומור שיש פה ספורט חדש, בועט, אמיץ ושונה אך דומה לגלישת גלים שווה להתחיל ולהתייחס אליו ברצינות, כי הוא פה כדי להשאר.

כן, אפשר להגיב, לפרגן, ועוד כל מיני

אודות נתי בלכר

אוהב, חי ונושם סקייטבורד כבר המון שנים. מאז שהסקייטפארקים נבנו בארץ, זנח את הספוטים בעיר ושורץ בסקייטפארקים ברחבי גוש דן. אם יש לי חלום אז הייתי רוצה שטוני הוק יבקר בארץ...